Błędy najczęściej popełniane podczas praktycznego egzaminu państwowego na kat. motocyklowe można podzielić na trzy grupy:

1. Błędy popełniane przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego:

– brak posiadania przy sobie dokumentu tożsamości

– brak wymaganych okularów lub soczewek, które zostały wpisane podczas przeprowadzanych badań lekarskich

– posiadanie nieodpowiedniego ubrania

– kursnat na egzamin praktyczny powinien zapewnić sobie odpowiedni strój m.in:

  • kurtka z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
  • rękawice zakrywające całe dłonie,
  • spodnie z długą nogawką,
  • obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,

Nieposiadanie powyższego ubioru skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu, co wiąże się z koniecznością opłaty za kolejny egzamin.

2. Błędy popełniane na egzaminie praktycznem na placu manewrowym:

– brak znajomości zasad egzaminowania m.in. jakie zadania będą wykonywane i w jakiej kolejności

– brak znajomości rozmieszczenia płynów oraz świateł zewnętrznych znajdujących się w motocyklu

– nieumiejętność poprawnego sprawdzenia układu napędowego oraz omijanie go w 1 zadaniu

– nieupewnianie się o możliwości ruszenia podczas rozpoczynania poszczególnych zadań egzaminacyjnych

– niewyćwiczone zadania egzaminacyjne m.in. slalom szybki, ćwiczony bez pomiaru elektronicznego o skutkuje brakiem orientacji z jaką prędkością należy najeżdżać oraz w jaki sposób wykonać to zadanie

– niepoprawnie wykonywane hamowanie awaryjne lub w ogóle nie ćwiczone

3. Błędy popełniane podczas egzaminu praktycznego w uchu miejskim w Krakowie:

– nieumiejętność rozróżniania przełączek oraz skrzyżowań, co wpływa bezpośrednio na poprawne wykonywanie manewru zawracania na drogach dwujezdniowych

– niezatrzymywanie się w związku z  sygnalizatorem S2 (sygnalizator ze strzałką warunkową) oraz niezatrzymywanie w odpowiednim miejscu w związku ze znakiem STOP

– bardzo mała ilość godzin odbytych w ruchu miejskim, co skutkuje dużą niepewnością podczas jazdy egzaminacyjnej

– zapominanie o wyłączaniu kierunkowskazów po wykonanym manewrze (nawyk nabyty z jazdy samochodem, w którym kierunkowaskaz wyłącza się samodzielnie po wyprostowaniu koła kierownicy)

– zbyt późne oraz błędne sygnalizowanie manewrów

– niepoprawna zmina pasa ruch

– nieodpowiednie zajmowanie pasów ruchu

– nieodpowiednie zachowanie się podczas przejazdów przez przejazdy kolejowe i tramwajowe

– brak wiedzy na temat obowiązkowych zadań, które będą wykonywane w ruchu miejskim podczas egzaminu