Błędy najczęściej popełniane podczas egzaminu państwowego można podzielić na trzy grupy:
1. Błędy popełniane przed przystąpieniem do egzaminu:
– brak posiadania przy sobie dokumentu tożsamości
– brak wymaganych okularów lub soczewek, które zostały wpisane zostały podczas przeprowadzanych badań lekarskich
– nieodpowiednie i niewygodne obuwie, co wpływa bezpośrednio na problemy z prawidłowym operowaniem padłem sprzęgła oraz brak wiedzy na temat tego, iż przystępując do egzaminu obuwie można przebrać (szczególnie w okresie zimowym)
2. Błędy popełniane na placu manewrowym:
– brak znajomości zasad egzaminowania min. jakie zadania będą wykonywane i w jakiej kolejności
– brak znajomości rozmieszczenia płynów eksploatacyjnych oraz świateł zewnętrznych znajdujących się w samochodzie
– nieodpowiednie przygotowanie się do jazdy
– ominiecie poszczególnych elementów lub ustawienie ich nie prawidłowo, co wpływa bezpośrednio na wynik egzaminu
– niewłączenie podczas jady po łuku świateł mijania podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza np. opadów deszczu
– ruszanie pojazdem z zaciągniętym hamulcem postojowym oraz z niedomkniętymi drzwiami
– brak oceny sytuacji wókół pojazdu oraz nieupewnienie się przed ruszenim z miejsca
– podczas jazdy po łuku do tyłu wykonywanie pełnego skrętu na wysokości tyczki oraz brak obserwacji toru jazdy we wszystkich lusterkach – to najczęściej popełniany błąd na placu manewrowym
– jada do tyłu powinna się odbyć zgodnie z techniką kierowania, obserwując tor jazdy w lusterkach oraz przez tylną szybę
– zbyt szybie dojeżdżanie pojazdem do pola zatrzymania, co skutkuje potrąceniem tyczki zarówno podczas jazdy do przodu jak i do tyłu
– podczas ruszania na wzniesieniu zbyt szybkie puszczenie sprzęgła
– na wzniesieniu ruszanie pojazdem bez dodawania gazu odpowiedniej ilości gazu
– brak ciągłej stabilizacji stopy na pedale sprzęgła podczas ruszania na wzniesieniu
– złe ułożenie stopy na pedale sprzęgł, stopa zawyczaj wsuwana jest za głęboko przez co traci kontakt z podłożem podczas puszczania sprzęgła
3. Błędy popełniane podczas egzaminu w ruchu miejskim:
– nieumiejętność rozróżniania przełączek oraz skrzyżowań, przez co występują problemy z wykonaniem manewru zawracania na drogach dwujezdniowych
– brak wiedzy na temat pierwszeństwa przejazdu z tramwajami
– niewyćwiczone manewry skrętu w lewo oraz zawracania na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym
– złe ustawienie przed parkowaniem oraz brak wiedzy na temat możliwości skorzystania z korekty podczas parkowania
– niewyćwiczone parkowanie równoległe
– zła technika kierowania pojazdem, należy w tym miejscu wyjaśnić m.in. kwestie takie jak:
-
przy prędkości 50 na godzinę należy używać 4 biegu
- korzystanie z nominalnej pracy silnika – brak wiedzy na ten temat
-
nieumiejętność hamowania silnikiem m.in. brak wiedzy na temat jego stosowania
-
niestosowanie zasad Eco-drivingu – brak wiedzy na temat tego pojęcia
-
niepoprawne operowanie kierownicą – brak znajomości skrętu manewrowego, szosowego czy awaryjnego
-
wyłączanie (wciskanie) sprzęgła podczas pokonywania zakrętów
-
trzymanie nogi na sprzęgle w czasie jazdy
- brak wiedzy na temat pedału neutralnego
-
brak umiejętności ruszania na wzniesieniu z hamulca roboczego (nożnego)
-
niewłaściwa zmiana biegów – siłowe operowanie dźwignią zmiany biegów
- niepoprawne włącznie kierunkowskazów – zdejmowanie reki z kierownicy podczas włączania
- zła kolejność postępowania podczas zmiany kierunku jazdy
- brak wiedzy na temat krótkiego sygnalizowanie tzw. autostradowego
– nieodpowiednie sygnalizowanie manewrów – zbyt późne lub wprowadzające w błąd
– niewyćwiczona poprawna zmiana pasa ruchu – brak przyspieszania oraz nieodpowiednia obserwacja
– niewłaściwe ustawianie się podczas zmiany kierunku jazdy na drogach jednokierunkowych – należy pamiętać o ustawieniu się przy lewej krawędzi jezdni
– brak wiedzy na temat korzystania z lewego pasa ruch na jezdniach o więcej niż dwóch pasach ruchu w każdym kierunku