Błędy najczęściej popełniane podczas praktycznego egzaminu państwowego na kat. motocyklowe można podzielić na trzy grupy:
1. Błędy popełniane przed przystąpieniem do egzaminu praktycznego:
– brak posiadania przy sobie dokumentu tożsamości
– brak wymaganych okularów lub soczewek, które zostały wpisane podczas przeprowadzanych badań lekarskich
– posiadanie nieodpowiedniego ubrania
– kursnat na egzamin praktyczny powinien zapewnić sobie odpowiedni strój m.in:
- kurtka z długimi rękawami zapinanej na suwak, guziki lub zatrzaski,
- rękawice zakrywające całe dłonie,
- spodnie z długą nogawką,
- obuwia pełnego, zakrywającego stopę, wiązanego lub zapinanego na klamry, rzepy lub zatrzaski lub obuwia typu motocyklowego,
Nieposiadanie powyższego ubioru skutkuje niedopuszczeniem do egzaminu, co wiąże się z koniecznością opłaty za kolejny egzamin.
2. Błędy popełniane na egzaminie praktycznem na placu manewrowym:
– brak znajomości zasad egzaminowania m.in. jakie zadania będą wykonywane i w jakiej kolejności
– brak znajomości rozmieszczenia płynów oraz świateł zewnętrznych znajdujących się w motocyklu
– nieumiejętność poprawnego sprawdzenia układu napędowego oraz omijanie go w 1 zadaniu
– nieupewnianie się o możliwości ruszenia podczas rozpoczynania poszczególnych zadań egzaminacyjnych
– niewyćwiczone zadania egzaminacyjne m.in. slalom szybki, ćwiczony bez pomiaru elektronicznego o skutkuje brakiem orientacji z jaką prędkością należy najeżdżać oraz w jaki sposób wykonać to zadanie
– niepoprawnie wykonywane hamowanie awaryjne lub w ogóle nie ćwiczone
3. Błędy popełniane podczas egzaminu praktycznego w uchu miejskim w Krakowie:
– nieumiejętność rozróżniania przełączek oraz skrzyżowań, co wpływa bezpośrednio na poprawne wykonywanie manewru zawracania na drogach dwujezdniowych
– niezatrzymywanie się w związku z sygnalizatorem S2 (sygnalizator ze strzałką warunkową) oraz niezatrzymywanie w odpowiednim miejscu w związku ze znakiem STOP
– bardzo mała ilość godzin odbytych w ruchu miejskim, co skutkuje dużą niepewnością podczas jazdy egzaminacyjnej
– zapominanie o wyłączaniu kierunkowskazów po wykonanym manewrze (nawyk nabyty z jazdy samochodem, w którym kierunkowaskaz wyłącza się samodzielnie po wyprostowaniu koła kierownicy)
– zbyt późne oraz błędne sygnalizowanie manewrów
– niepoprawna zmina pasa ruch
– nieodpowiednie zajmowanie pasów ruchu
– nieodpowiednie zachowanie się podczas przejazdów przez przejazdy kolejowe i tramwajowe
– brak wiedzy na temat obowiązkowych zadań, które będą wykonywane w ruchu miejskim podczas egzaminu